פעמים רבות אני משתף אתכם הגולשים במקרים אמיתיים מניסיוני כספק שירותי תיקונים לבית – וכך גם בשורות הבאות. והפעם – על תופעת ה’מחירונים’ של שירותי הנדימן שמצויים באינטרנט. בלא מעט מקרים אני מקבל שיחות של לקוחות שמתארים את התיקון הנחוץ בביתם, וכשאני מוסר להם את המחיר, הם טוענים שהוא יקר בהשוואה למחירון שקראו באינטרנט.
מהו ‘מחירון הנדימן’ באינטרנט?
מדובר באתרים ספציפיים המפרסמים מעין רשימת תיקונים נפוצים בבית (דלתות, חלונות, צירים וכדומה), ואת תג המחיר שלהם. בחלק מאותם מחירונים מצוין שהמחירים הם ממוצעים ואילו בחלק מהאתרים אין אזכור לכך שמדובר בהערכה או במחיר ממוצע, ולכן רבים נוטים לחשוב שמדובר במחירון סופי – על אף שתיקונים קטנים בבית אינם מוצר מדף, וכל שירות מתומחר בנפרד בהתאם למספר פרמטרים.
במה בדרך כלל תלוי המחיר?
המחיר לתיקונים בבית תלוי בכמה וכמה משתנים. נכון, יש הרבה תיקונים בעלי תמחור קבוע מסוים, אך קיימים פרמטרים שיכולים לייקר את המחיר – מהם לרוב אתרי המחירונים נוטים להתעלם. הנה כמה מהם:
- גודל התיקון – למשל, האם מדובר בהחלפת ציר אחד או בהחלפת שמונה צירים? ברור שהחלפת ציר אחד תעלה יותר פר ציר, ביחס להחלפת כמות צירים גדולה.
- היקף העבודה שבה מעוניין הלקוח – לדוגמא, תיקון שפכטל. האם הוא כולל צביעה או לא כולל צביעה? צביעה דורשת כמובן הגעה נוספת לבית הלקוח ותתומחר בהתאם.
- אזור המגורים של הלקוח – נסיעה ממושכת לביצוע תיקונים בבית, מטבע הדברים תתבטא במחיר.
- חלקים – האם התיקון כולל חלקים? למשל, באתרים רבים מצוין מחיר לתיקון צירי דלת. האם המחיר כולל גם את עלות הציר? כנראה שלא. ואם מדובר בציר שעלותו יקרה יותר, ברור שהמחיר יהיה גבוה יותר.
האם עליי להאמין למחירון באינטרנט?
פעמים רבות, הגופים המפרסמים את אותם ‘מחירונים’ לשירותי תיקונים בבית, הם בעלי אינטרס לפרסם מחירים זולים באופן יחסי, על מנת לקבל פניות חדשות מלקוחות פוטנציאליים. מדובר לרוב באתרים המזרימים את אותן פניות לבעלי מקצוע מתאימים ו’גוזרים’ קופון מהעבודה המשותפת. אין פסול בכך וזכותם של אותם אתרים לפרסם מחירים משוערים (על אף שהם נמוכים בדרך כלל). עם זאת, עליכם להיות מודעים לכך שפרסום הוא מעין ‘פתיון’ ובעל אינטרס למשוך לקוחות.
אני מקבל לא מעט שיחות שבהן הלקוחות מגיעים אחרי שביצעו ‘שיעורי בית’ ובקיאים מראש במחירון הנדימן מסוים שקראו. אך המחירונים הללו, לצערי, וברוב המקרים, לא משקפים את המחירים בפועל. התוצאה היא שהפערים בין מחיר ה’מחירון’ ובין הצעת המחיר של הנדימנים, גדולים, והדבר מביא לקוחות לחשוב שעובדים עליהם ודורשים יותר כסף ממה שנדרש.
קחו דוגמא: השבוע יצר איתי קשר לקוח מאזור השרון וביקש לתקן ציר בדלת ארון המטבח שלו. עוד לפני השיחה, הוא קרא באחד האתרים שמחיר תיקון צירי דלת אמור להיות 120 ש”ח. תיקון שכזה מצריך לעתים החלפה של שני צירים (שההנדימן מספק) ולא אחד, שכן לעתים החלפה של ציר אחד בלבד גורמת לדלת להיות לא מכוונת. וזה עוד לפני שמכניסים פנימה את הנסיעה לאזור המגורים של הלקוח. בקיצור – יקר יותר מ-120 ש”ח…
המסקנה
אין להסיק שהמחירים הנקובים ב’מחירונים’ באינטרנט הם תורה מסיני, ויש לקחת בחשבון שבדרך כלל מאחוריהם עומדים גופים שמטרתם היא אספקת עבודה ללקוחות שלהם, בעלי המקצוע – ופרסום מחיר נמוך הוא פתיון לא רע. שימו לב שההנדימן איתו אתם משוחחים שואל את השאלות הנכונות. ככל שישאל יותר שאלות, יהיה לו קל יותר להעריך את מחיר העבודה כבר בטלפון (מה שגם אינו אפשרי תמיד בעבודות מורכבות יותר). מה שבטוח הוא, שתיקונים קטנים לבית, אינם מוצר מדף ואינם בעלי תמחור קבוע.